dyslexiaΣε ένα γενικό πλαίσιο, η αιτιολογία των μαθησιακών δυσκολιών είναι οργανικής φύσεως. Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι αποτέλεσμα κάποιας νευρολογικής διαταραχής, η οποία σχετίζεται με κληρονομικούς παράγοντες και αφορά ελλείμματα τα οποία πλήττουν τον τρόπο λειτουργίας ορισμένων περιοχών του εγκεφάλου με συνέπεια την εμφάνιση δυσκολιών στο παιδί στη διάκριση των ήχων και των γραπτών συμβόλων. H επικράτηση βιολογικών συντελεστών είναι καθοριστική για την εμφάνιση της διαταραχής. H δυσλεξία είναι αποτέλεσμα συνέργιας βιολογικών (γενετικών) παραγόντων που αφορούν τις φωνολογικές ικανότητες και περιβαλλοντικών παραγόντων κινδύνου.

Η αιτιολογία του φαινομένου της δυσλεξίας φαίνεται ότι έχει πολυπαραγοντική βάση. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι βιολογικοί-κληρονομικοί παράγοντες ευθύνονται στο μεγαλύτερο ποσοστό για την εμφάνιση της δυσλεξίας αλλά υπάρχει και μια σειρά άλλων παραγόντων όπως είναι οι κοινωνικο-πολιτισμικοί αλλά και περιβαλλοντικές καταστάσεις που παρεμβαίνουν στο σύνδρομο της δυσλεξίας. Η δυσλεξία δεν αποτελεί μια ενιαία ειδική διαταραχή του γραπτού λόγου αλλά  είναι δυνατό να παρουσιάζει διαφορετικές μορφές που η καθεμιά μπορεί να έχει διαφορετική αιτιολογία.

Σύμφωνα με ερευνητικά δεδομένα, η κληρονομικότητα ευθύνεται για το 60% περίπου των περιπτώσεων διαταραχών της ανάγνωσης.

Βρετανοί επιστήμονες πιστεύουν ότι ανακάλυψαν ένα γονίδιο το οποίο είναι πιθανόν να είναι μια από τις αιτίες της δυσλεξίας. Πιστεύεται ότι πρόκειται για το πρώτο μεμονωμένο γονίδιο που συνδέεται με την πάθηση. Οι ερευνητές του Τμήματος Ψυχολογικής Ιατρικής του Κολεγίου Ιατρικής της Ουαλίας ανέλυσαν τα γενετικά χαρακτηριστικά 300 οικογενειών από την Ουαλία και την δυτική Αγγλία που είχαν τουλάχιστον ένα παιδί με δυσλεξία. Απομόνωσαν το γονίδιο KIAA0319 συγκρίνοντας τα αποτελέσματα των 300 οικογενειών με αυτά οικογενειών χωρίς μέλος με δυσλεξία. Οι επιστήμονες επικεντρώθηκαν στο πως το KIAA0319 λειτουργεί μέσα στον εγκέφαλο και διακόπτει τις ικανότητες ανάγνωσης και γραφής του ατόμου.

Μια από τις ερευνητικές ομάδες που έχει ανακοινώσει την εύρεση γενετικών τόπων (από το Πανεπιστήμιο του Ελσίνκι σε συνεργασία και με ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Καρολίνσκα της Στοκχόλμης) παρουσίασε πρόσφατα τα αποτελέσματα έρευνας που δείχνουν ότι ο γενετικός τόπος 15q21 (χρωματόσωμα 15) αποτελεί "υποψήφιο" γονίδιο (DYX1C1) της δυσλεξίας (Taipale M. Et al., 2003).  Τη σημασία του ευρήματος τόνισε και η Grigorenko (2003). Τα ερώτημα αν το γονίδιο αυτό συνεργεί με άλλα γονίδια δεν έχει απαντηθεί ακόμα.

Ανεξάρτητα από τα αίτια που την προκαλούν, η δυσλεξία δημιουργεί διαφορές  στον τρόπο αντίληψης του κόσμου, επεξεργασίας των ερεθισμάτων και μάθησης,  οι οποίες συχνά οδηγούν σε ξεχωριστές μορφές έκφρασης και δημιουργίας.

  

Επιμέλεια:                                           

Μπούφαλη Ευτυχία               
Ειδική Παιδαγωγός-Ψυχοπαιδαγωγός
MΕd Δυσλεξία- Μαθησιακές Δυσκολίες    
Υπεύθυνη του κέντρου Happyminds   

 

Pin It