dyslexiaΤα ελλείμματα που παρουσιάζονται στα άτομα με δυσλεξία αφορούν τους τομείς της ακουστικής διάκρισης και ακουστικής κωδικοποίησης και όχι την ακουστική τους οξύτητα. Το άτομο με δυσλεξία δε μπορεί να διακρίνει αν οι λέξεις με ακουστική ομοιότητα είναι ίδιες ή διαφορετικές επειδή δεν είναι σε θέση να αντιληφθεί τα επιμέρους στοιχεία που συνθέτουν τη λέξη. 

Τα δυσλεξικά παιδιά συχνά παρουσιάζουν ένα ιστορικό πλούσιο σε μολύνσεις στο αυτί, που πολλές φορές καταλήγουν σε ‘βουλωμένο αυτί’ και διαλείπουσα ακουστική απώλεια. Αυτή η περίπτωση συμβάλλει στη δημιουργία προβλημάτων συλλαβισμού, ακουστικής κατανόησης και βραχυπρόθεσμης ακουστικής μνήμης. Μερικές φορές υπάρχουν απώλειες αντίληψης ήχων με συγκεκριμένη συχνότητα, ενώ η παραποιημένη αντίληψη των φωνηέντων προκαλεί δυσκολίες στην ακουστική κατανόηση, στην ομιλία και στο συλλαβισμό.

Έρευνες έχουν συσχετίσει την ελλειμματική ακουστική διάκριση με δυσκολίες στην ανάγνωση. Τα άτομα που παρουσιάζουν δυσκολίες στην ανάγνωση φαίνεται να έχουν ελλιπή ακουστική διάκριση στους εκφερόμενους ήχους, η οποία οφείλεται στην επιβραδυνόμενη ανάπτυξη της λεκτικής αντίληψης και εν μέρει στην ακουστική οξύτητα,  γεγονός που τους οδηγεί σε ανικανότητα αναγνώρισης των λέξεων. Άλλες ερευνητικές μελέτες έχουν δείξει ότι η δυσχέρεια στις διαταραχές λόγου και μάθησης εστιάζεται στην ελλιπή διάκριση των φωνημάτων στο επίπεδο της ακουστικής αντίληψης.

   

Επιμέλεια:

Μπούφαλη Ευτυχία
Ειδική Παιδαγωγός-Ψυχοπαιδαγωγός
MΕd Δυσλεξία- Μαθησιακές Δυσκολίες
Υπεύθυνη του κέντρου Happyminds  

 

 

Pin It