depyΗ ύπαρξη της ΔΕΠΥ επηρεάζει τη λειτουργικότητα των παιδιών σε όλους τους τομείς της καθημερινότητάς τους λόγω των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν στον έλεγχο της συμπεριφοράς, στην κοινωνική αλληλεπίδραση με την οικογένεια, τους δασκάλους και τους συνομηλίκους. Tα παιδιά με ΔΕΠΥ έχουν δυσκολίες στην κοινωνική τους ζωή, έχουν χαμηλή ακαδημαϊκή επίδοση και σχολική βαθμολογία και τους απορρίπτουν οι συνομήλικοι .Οι οικογένειες των παιδιών με ΔΕΠΥ αντιμετωπίζουν σημαντικές δυσκολίες όσον αφορά τη διατήρηση της οργάνωσης και της συνεκτικότητας της οικογένειας. (Foley, 2011).

Μετα-αναλύσεις σε παιδιά και εφήβους έχουν καταδείξει ότι η ΔΕΠΥ συνδέεται με δυσκολίες στην αναστολή απάντησης, στον έλεγχο παρεμβολής, στην εγρήγορση, στην ευελιξία, στο σχεδιασμό, στη μνήμη εργασίας, στην αυτορρύθμιση, στην αποστροφή αναμονής.

Έχει επιβεβαιωθεί επιστημονικά η αναπτυξιακή καθυστέρηση των επιτελικών λειτουργιών στη ΔΕΠΥ (Ying Qian et.al., 2013), όπως και η πρώιμη ανάπτυξη ελλειμμάτων στην ανασταλτική λειτουργία, που μπορεί να συνδέονται με γενικότερα ελλείμματα σε όλες τις επιτελικές λειτουργίες μεταγενέστερα και με συνακόλουθη ΔΕΠΥ (Sonuga-Barke et.al., 2002). Τα ελλείμματα στη μνήμη εργασίας και το σχεδιασμό σχετίζονται με προβλήματα στη σχολική λειτουργικότητα και στους συνομιλήκους. (Chiang, 2014).

Αν και τα παιδιά με ΔΕΠΥ παρουσιάζουν σημαντικές δυσκολίες επικοινωνίας, διαφέρουν στο ιδιαίτερο προφίλ των γλωσσικών ελλειμμάτων από τα παιδιά με Ειδικές Γλωσσικές Διαταραχές. Η παρορμητικότητα αποτελεί προγνωστικό παράγοντα που φαίνεται να παίζει σημαντικό ρόλο, στην ύπαρξη και δημιουργία γλωσσικών ελλειμμάτων.

  

Επιμέλεια:                                           

Μπούφαλη Ευτυχία               
Ειδική Παιδαγωγός-Ψυχοπαιδαγωγός
MΕd Δυσλεξία- Μαθησιακές Δυσκολίες    
Υπεύθυνη του κέντρου Happyminds   

 

Pin It