eidikh diapedagoghsh

Η διαταραχή των μαθηματικών είναι γνωστή και με τον όρο «αναπτυξιακή δυσαριθμησία » (developmental dyscalculia) που πρώτος προσδιόρισε ο Tσέχος νευροψυχολόγος Kosc (1974) ως « μια δομική διαταραχή των μαθηματικών ικανοτήτων, που  έχει τις ρίζες της σε μια γενετική ή εκ γενετής διαταραχή εκείνων των  τμημάτων του εγκεφάλου που είναι άμεσα ανατομικο-φυσιολογικά υποστρώματα της  ωρίμανσης των μαθηματικών ικανοτήτων, ανάλογα με την ηλικία, χωρίς μια ταυτόχρονη διαταραχή της γενικής νοητικής λειτουργίας».
            O όρος «δυσαριθμησία», στην κυριολεξία αναφέρεται στην ειδική δυσκολία του ατόμου με την αριθμητική ή με τους αριθμητικούς υπολογισμούς. Η δυσαριθμησία ορίζεται σαν τη διαταραχή σε έναν ή περισσότερους μηχανισμούς που εμπλέκονται στα μαθηματικά όπως π.χ. υπολογισμός, μαθηματική λογική, γλώσσα και άλλοι.. Η διαταραχή αυτή συχνά συνοδεύεται και από οπτικο-χωρικές δυσλειτουργίες.

Οι παράγοντες (ενδοατομικοί και περιβαλλοντικοί) που μπορούν να προκαλέσουν σοβαρή σχολική αποτυχία στον τομέα των μαθηματικών είναι το χαμηλό κοινωνικο-οικονομικό επίπεδο και οι ακατάλληλες περιβαλλοντικές συνθήκες, οι διαφορές των δυο φύλων, οι συναισθηματικές διαταραχές, το άγχος, η αρνητική στάση προς το μάθημα, η χαμηλή νοημοσύνη, η ανεπαρκής γλωσσική ανάπτυξη, οι αντιληπτικές ελλείψεις, η Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία στο συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο (δυσαριθμησία) και η ακατάλληλη διδασκαλία. Οι παραπάνω παράγοντες έχουν συνδεθεί, σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό, με τη χαμηλή μαθηματική επίδοση (Αγαλιώτης, 2004).

Σύμφωνα με τα διαγνωστικά κριτήρια του DSM-IV, για να τεθεί η διάγνωση της διαταραχής των μαθηματικών, θα πρέπει η ικανότητα του παιδιού στην εκτέλεση αριθμητικών πράξεων να είναι κατά πολύ κατώτερη από την αναμενόμενη για την ηλικία, το νοητικό και εκπαιδευτικό του επίπεδο. Επίσης, οι δυσκολίες στην αριθμητική δεν πρέπει να οφείλονται κατά κύριο λόγο σε γενικώς ανεπαρκή διδασκαλία ή σε άμεσες επιδράσεις ή ελλείμματα της οπτικής, της ακουστικής ή της νευρολογικής λειτουργίας. Στο ICD-10, αναφέρεται ακόμη ως προϋπόθεση η φυσιολογική ικανότητα του παιδιού στην ανάγνωση και το συλλαβισμό: «Η ειδική διαταραχή των μαθηματικών ικανοτήτων περιλαμβάνει τη σαφή βλάβη των αριθμητικών ικανοτήτων η οποία δεν ερμηνεύεται μεμονωμένα στη βάση της νοητικής υστέρησης ή της σχολικής ανεπάρκειας. Το έλλειμμα αφορά τον έλεγχο των βασικών υπολογιστικών ικανοτήτων της πρόσθεσης, αφαίρεσης, πολλαπλασιασμού και διαίρεσης σε αντίθεση με τις περισσότερο θεωρητικές μαθηματικές ικανότητες που απαιτούνται στην άλγεβρα, τριγωνομετρία, γεωμετρία ή μαθηματική ανάλυση» (εγχειρίδιο ICD-10 της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας).
Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά στα μαθηματικά αφορούν συνήθως την αδυναμία κατανόησης μαθηματικών εννοιών στις οποίες βασίζονται συγκεκριμένες αριθμητικές πράξεις. Επίσης παρουσιάζεται αδυναμία κατανόησης και αναγνώρισης μαθηματικών όρων ή συμβόλων, δυσκολία διεξαγωγής βασικών αριθμητικών υπολογισμών, δυσκολία κατανόησης των αριθμών που σχετίζονται με συγκεκριμένο πρόβλημα αριθμητικής, δυσκολία ορθής στοίχισης των αριθμών κατά την διεξαγωγή αριθμητικών υπολογισμών και αδυναμία αποστήθισης των πινάκων του πολλαπλασιασμού.

Οι δυσκολίες των παιδιών με δυσλεξία στα μαθηματικά, κατά πρώτον, δεν είναι  της ίδιας έντασης με τις αναγνωστικές και ορθογραφικές δυσκολίες, κατά δεύτερον, υπάρχει μια μικρή μερίδα παιδιών που δεν έχουν ιδιαίτερα προβλήματα, όπως υπάρχει και μια μερίδα παιδιών που αναπτύσσουν έξοχες μαθηματικές δεξιότητες. Σύμφωνα με τον Tim Miles (1992, σελ. 17) «Όλοι ή οι περισσότεροι δυσλεξικοί φαίνεται να αντιμετωπίζουν ένα είδος δυσκολιών με τα μαθηματικά, αλλά αυτές μπορούν να ξεπεραστούν σε διαφορετικό βαθμό και σε ορισμένες περιπτώσεις δυσλεξικοί να γίνουν έξοχοι μαθηματικοί».

Για τη μικρή σχετικά μερίδα ερευνητών που μελετά το ζήτημα των δυσκολιών στην αριθμητική, η αναπτυξιακή δυσλεξία και η δυσαριθμησία είναι δύο διακριτές δυσκολίες ή διαταραχές που είναι πιθανό να εκδηλώνονται ανεξάρτητα, χωρίς δηλαδή η μία να προϋποθέτει την παρουσία  της άλλης.

  

Επιμέλεια:                                           

Μπούφαλη Ευτυχία               
Ειδική Παιδαγωγός-Ψυχοπαιδαγωγός
MΕd Δυσλεξία- Μαθησιακές Δυσκολίες    
Υπεύθυνη του κέντρου Happyminds   
Pin It