depy

Ο ακριβής προσδιορισμός της συχνότητας εμφάνισης μαθησιακών δυσκολιών στο παιδικό πληθυσμό είναι δύσκολος λόγω των δυσκολιών που σχετίζονται τόσο με τον ορισμό όσο και με τη διάγνωση τους. Εκτιμάται ότι το ποσοστό των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες κυμαίνεται από 2% έως 10%, ανάλογα με τα κριτήρια που χρησιμοποιούνται κάθε φορά για τη διάγνωση, καθώς επίσης και με το δείγμα των παιδιών που συμμετέχουν στις διάφορες έρευνες (APA, 1994).

Έχει διαπιστωθεί ότι το 55.6% των παιδιών που παραπέμπονται σε Ιατροπαιδαγωγικά κέντρα έχει σαν αιτιολογία την εμφάνιση μαθησιακών δυσκολιών. Επίσης, σε πολλές περιπτώσεις με διαφορετική αιτιολογία παραπομπής, τα παιδιά συχνά αντιμετώπιζαν και μαθησιακές δυσκολίες. Οι διαταραχές της ανάγνωσης αφορούν το μεγαλύτερο ποσοστό των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες. Σύμφωνα με ερευνητικά δεδομένα το ποσοστό των δυσλεξικών παιδιών αγγίζει το 4-5% όλων των παιδιών με αναγνωστικές δυσκολίες με υπεροχή των αγοριών έναντι των κοριτσιών (αναλογία 3,5:1) (Simpson & Gillis-Carlebach, 1991). Οι διαφορές των δυο φύλων αφορούν την λεκτική ικανότητα και τις χωρο-οπτικές τους δεξιότητες με την υπεροχή των κοριτσιών στην λεκτική ικανότητα.

Δυσλεξία απαντάται εξίσου σε γλώσσες που χαρακτηρίζονται ως φωνολογικά "διαφανείς" ή "επιφανειακές" (π.χ. ελληνικά) και σε μη διαφανείς (π.χ. αγγλικά) σύμφωνα με την κανονικότητα ή μη στη σχέση μεταξύ φωνήματος και γραφήματος. Η διαταραχή της γραπτής έκφρασης συχνά συνυπάρχει με άλλες μαθησιακές δυσκολίες (APA, 1994) και αφορά τουλάχιστον το 10% του μαθητικού πληθυσμού.

Σύμφωνα με επιδημιολογικές μελέτες που έχουν γίνει, έχει βρεθεί ότι το ποσοστό της δυσαριθμησίας στο γενικό πληθυσμό κυμαίνεται από 3- 6,5%. Επίσης, ο αριθμός των κοριτσιών με δυσαριθμησία είναι ίσος με αυτόν των αγοριών, ένα απροσδόκητο εύρημα γνωρίζοντας ότι στις μαθησιακές δυσκολίες ο αριθμός των αγοριών είναι μεγαλύτερος (Shalev, Ruth S., 2004).

Έχει βρεθεί πως το 60% έως 80% των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες είναι αγόρια. Στην περίπτωση όπου η συχνότητα εμφάνισης των μαθησιακών δυσκολιών διερευνάται στο σύνολο του πληθυσμού των παιδιών, τότε η αναλογία αγοριών και κοριτσιών με μαθησιακές δυσκολίες είναι περίπου η ίδια. Η αναγνώριση και η αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών σχετίζονται, σε κάποιο βαθμό, με το κοινωνικοπολιτισμικό επίπεδο της οικογένειας του παιδιού καθώς επίσης και με τη γλωσσική του ανάπτυξη, η οποία επηρεάζεται από το περιβάλλον στο οποίo μεγαλώνει το παιδί). Τα παιδιά με δυσλεξία τείνουν να προέρχονται από πολυμελείς οικογένειες καθώς επίσης υπάρχει μια τάση να είναι τελευταία στη σειρά γέννησης.

  

Επιμέλεια:                                           

Μπούφαλη Ευτυχία               
Ειδική Παιδαγωγός-Ψυχοπαιδαγωγός
MΕd Δυσλεξία- Μαθησιακές Δυσκολίες    
Υπεύθυνη του κέντρου Happyminds   

 

Pin It