eidikh diapedagoghsh

Στο DSM-IV, οι μαθησιακές διαταραχές ταξινομούνται στις εξής κατηγορίες: α) διαταραχή της ανάγνωσης, β) διαταραχή των μαθηματικών, γ)διαταραχή της γραπτής έκφρασης, δ) διαταραχή μη προσδιοριζόμενη αλλιώς.

Πρόκειται για διαταραχές στις οποίες οι φυσιολογικοί τύποι πρόσκτησης των ικανοτήτων διαταράσσονται στα πρώτα στάδια της ανάπτυξης και οφείλονται μάλλον σε ανωμαλίες της γνωστικής διαδικασίας, οι οποίες προέρχονται κυρίως από κάποιο είδος οργανικής δυσλειτουργίας ( Κάκουρος & Μανιαδάκη, 2004).

Το εύρος των μαθησιακών δυσκολιών παρουσιάζει σημαντικές διαφορές ανάλογα με το είδος της εκάστοτε μαθησιακής διαταραχής. Μια απλή κατηγοριοποίηση των διάφορων τύπων μαθησιακών δυσκολιών καταλήγει σε δύο μεγάλες κατηγορίες: στις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και στις γενικές μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίες περιλαμβάνουν αμφότερες  γνωστικά ελλείμματα, τα οποία όμως δεν συμβαδίζουν με το νοητικό επίπεδο αλλά και την παρεχόμενη εκπαίδευση του παιδιού.

Πιο αναλυτικά, όσον αφορά την ειδική διαταραχή της αναγνωστικής ικανότητας αυτή αναφέρεται συχνά και ως ειδική μαθησιακή δυσκολία ανάγνωσης ή δυσλεξία. Το παιδί παρουσιάζει σημαντική απόκλιση στην αναγνωστική του ικανότητα από αυτό που θα αναμενόταν βάσει της χρονολογικής και νοητικής του ηλικίας αλλά και εκπαίδευσής του.

Ο όρος ειδική διαταραχή του συλλαβισμού αναφέρεται σε μια σημαντική δυσκολία στην ανάπτυξη των ορθογραφικών δεξιοτήτων, ενώ η αναγνωστική ικανότητα δε φαίνεται να προσβάλλεται. Κάποιες φορές χρησιμοποιείται ο όρος ειδική μαθησιακή δυσκολία γραφής και γραπτής έκφρασης, ο οποίος αναφέρεται τόσο στη δυσκολία ορθής γραφής των λέξεων, αλλά και στις δεξιότητες σύνθεσης γραπτών κειμένων .

Η ειδική διαταραχή των αριθμητικών ικανοτήτων αφορά τις μαθησιακές δυσκολίες που εμφανίζονται στα μαθηματικά, όπου παρουσιάζεται σημαντική απόκλιση μεταξύ των αναμενόμενων και των πραγματικών ικανοτήτων του παιδιού στην κατανόηση των εννοιών που σχετίζονται με τις αριθμητικές πράξεις και στην επίλυση αριθμητικών προβλημάτων.

Υπάρχουν συνήθως κάποιες αναπτυξιακού τύπου δυσκολίες (γενικές μαθησιακές δυσκολίες) που παρουσιάζονται στην παιδική ηλικία, οι οποίες προηγούνται και συχνά λειτουργούν ως προάγγελοι των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών. Σε αυτή τη κατηγορία εντάσσονται δυσκολίες οι οποίες επηρεάζουν σαφώς τη διαδικασία της μάθησης και μπορούν να ενταχθούν κάτω από τον όρο "μαθησιακές δυσκολίες", χωρίς να εμπίπτουν σε μία από τις παραπάνω κατηγορίες.  Τέτοιου είδους δυσκολίες μπορεί να είναι: ακουστικο-αντιληπτικές δυσκολίες (δυσκολίες διάκρισης λεπτών ακουστικών διαφορών μεταξύ των ήχων), αντιληπτο-κινητικές δυσκολίες (δυσκολίες συντονισμού των κινήσεων και προσανατολισμού στο χώρο), η αναπτυξιακή διαταραχή του λόγου και της ομιλίας (σημαντικές δυσκολίες στην έκφραση και στην πρόσληψη του λόγου) και άλλα.

  

Επιμέλεια:                                           

Μπούφαλη Ευτυχία               
Ειδική Παιδαγωγός-Ψυχοπαιδαγωγός
MΕd Δυσλεξία- Μαθησιακές Δυσκολίες    
Υπεύθυνη του κέντρου Happyminds   
Pin It