depy

Για την αντιμετώπιση της ΔΕΠΥ χρειάζεται να εφαρμόζεται ένα πλήρες πρόγραμμα – εξατομικευμένο και μοναδικό για την κάθε περίπτωση- που να στοχεύει στην πολύπλευρη διαχείριση των δυσκολιών του παιδιού και του περιβάλλοντός του. Ένα τέτοιο πρόγραμμα αντιμετώπισης μπορεί να επιτευχθεί με φαρμακευτική αγωγή, με συνδυασμό θεραπευτικών προσεγγίσεων (ψυχοεκπαίδευση παιδιών και γονέων, θεραπεία συμπεριφοράς, ατομική η/και οικογενειακή ψυχοθεραπεία, συμβουλευτική, εργοθεραπεία, coaching, νευροανάδραση, εκπαιδευτικές παρεμβάσεις) ή ακόμη μπορεί να εμπεριέχει και όλα τα παραπάνω μαζί.

Η θεραπεία που βασίζεται στην γνωσιακή θεωρία εφαρμόζεται στα μεγαλύτερα παιδιά. Οδηγεί το παιδί να διαμορφώσει το δικό του τρόπο επίλυσης των προβλημάτων και να αποκτήσει αυτοέλεγχο. Η ψυχοδυναμική ψυχοθεραπεία στοχεύει στην επεξεργασία των καταθλιπτικών συναισθημάτων που καλύπτονται από τις μανιακές εκδηλώσεις της υπερκινητικότητας. Το παιδί ζει μία επανορθωτική συναισθηματική εμπειρία όπου βιώνει αποδοχή και γίνεται ικανό να αναγνωρίσει και στη συνέχεια να εξωτερικεύσει τα αρνητικά του συναισθήματα.

Οι κύριες ψυχοκοινωνικές θεραπευτικές προσεγγίσεις που υπόσχονται αποτελεσματικότητα στη διαχείριση της ΔΕΠΥ είναι η εκπαίδευση γονέων στην αποτελεσματική διαχείριση της συμπεριφοράς του παιδιού και η τροποποίηση συμπεριφοράς στα πλαίσια της σχολικής τάξης σε συνδυασμό με ειδικές ακαδημαϊκές παρεμβάσεις.

 

τροποποίηση συμπεριφοράς(behavior management) και ψυχοεκπαίδευση γονέων (parent training):

Προγράμματα τροποποίησης της συμπεριφοράς (behavior management)- στηριζόμενα στη συμπεριφοριστική  θεωρία- μπορούν να γίνουν είτε στο σχολείο, είτε στο σπίτι.  Οι στόχοι των προγραμμάτων αυτών είναι η μείωση των ανεπιθύμητων μορφών της συμπεριφοράς με παράλληλη αύξηση των επιθυμητών μορφών της καθώς επίσης και η ανάπτυξη νέων λειτουργικών μορφών συμπεριφοράς.

Το παιδί αναλαμβάνει καθήκοντα που βαθμιαία απαιτούν όλο και μεγαλύτερη συγκέντρωση προσοχής. Επιβραβεύεται όταν έχει την αναμενόμενη συμπεριφορά ενώ η ακατάλληλη συμπεριφορά αγνοείται.

Οι τεχνικές τροποποίησης της συμπεριφοράς που χρησιμοποιούνται περιλαμβάνουν θετική-αρνητική ενίσχυση, άσκηση στην επικοινωνία, σταδιακή διαμόρφωση συμπεριφοράς (shaping),  συστήματα ανταλλάξιμων αμοιβών (token economy system), τεχνικές συνέπειας, εκπαίδευση συναισθημάτων, μάθηση μέσω μίμησης προτύπων (modeling), παροχή τμηματικής βοήθειας (prompting) , χαλάρωση, προοδευτική έκθεση, τεχνική της πίτας, άσκηση σε νοερές εικόνες,  αυτοπαρατήρηση, αυτοαξιολόγηση, αυτοενίσχυση, αυτοκαθοδήγηση και ψυχοεκπαίδευση.

Τα προγράμματα εκπαίδευσης γονέων (parent training) έχουν θετικές επιδράσεις σε τομείς που αφορούν τη συμμόρφωση των παιδιών, στη χρήση κατάλληλων εντολών-οδηγιών προς τα παιδιά, στην εφαρμογή κατάλληλων τεχνικών για την ανατροφή των παιδιών καθώς και στην ικανοποίηση των γονέων από αυτά.

  

Επιμέλεια:                                           

Μπούφαλη Ευτυχία               
Ειδική Παιδαγωγός-Ψυχοπαιδαγωγός
MΕd Δυσλεξία- Μαθησιακές Δυσκολίες    
Υπεύθυνη του κέντρου Happyminds   

 

Pin It