dyslexia

Ο διαχωρισμός της δυσλεξίας σε τύπους αποσκοπεί στην διευκόλυνση των επιστημόνων τόσο στην αξιολόγηση όσο και στην αιτιολογία του φαινομένου αλλά και στην κατάλληλη σχεδίαση ειδικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων κατάλληλα σχεδιασμένων για τις ιδιαίτερες ανάγκες των ατόμων με δυσλεξία.

Οι Johnson & Myklebust (1967) διακρίνουν δύο τύπους δυσλεξίας: την οπτική δυσλεξία και την ακουστική δυσλεξία.

Χαρακτηριστικό της οπτικής δυσλεξίας είναι η ύπαρξη ελλειμμάτων στους τομείς της οπτικής αντίληψης και οπτικής μνήμης χωρίς  την ύπαρξη οπτικής βλάβης. Το άτομο με οπτική δυσλεξία παρουσιάζει δυσκολίες στην επεξεργασία των γραπτών συμβόλων– και όχι στην διάκρισή τους- κάνοντας λάθη που αφορούν στον προσανατολισμό και την ακολουθία τους με αποτέλεσμα να βιώνει από τη μια μεριά σύγχυση στη προσπάθειά του να αποδώσει στα γραπτά σύμβολα νοηματικό περιεχόμενο και από την άλλη ισχνή αποδοτικότητα κατά τις διαδικασίες της ανάγνωσης και της γραφής.

Χαρακτηριστικό της ακουστικής δυσλεξίας είναι η αδυναμία που παρουσιάζει το άτομο στην διάκριση διαφόρων ηχητικών σημάτων γεγονός που δεν συνδέεται με αισθητηριακό έλλειμμα. Το άτομο με ακουστική δυσλεξία εκδηλώνει σύγχυση στην ενσωμάτωση ήχων σε σύμβολα με αποτέλεσμα την εμφάνιση δυσκολιών που αφορούν τους τομείς της ανάγνωσης και της γραφής. Το δυσλεξικό παιδί παρουσιάζει δυσκολία στην ονομασία λέξεων που ομοικαταληκτούν και παρουσιάζει την τάση να παραμορφώνει ή και να διαστρεβλώνει την προφορά οικείων λέξεων (Στασινός, 2003∙ Jordan, 1972).

Η Boder (1970) πρότεινε άλλον ένα τύπο δυσλεξίας των οποίο πρόσθεσε στους ήδη υπάρχοντες και προαναφερθέντες. Εκτός από την οπτική και ακουστική δυσλεξία πρόσθεσε την μικτή δυσλεξία, η οποία περιλαμβάνει παιδιά που εμφανίζουν δυσκολίες οπτικού αλλά και ακουστικού χαρακτήρα κυρίως στην εκμάθηση ολόκληρων λέξεων και στη χρήση της φωνητικής τους ανάλυσης.

  

Επιμέλεια:                                           

Μπούφαλη Ευτυχία               
Ειδική Παιδαγωγός-Ψυχοπαιδαγωγός
MΕd Δυσλεξία- Μαθησιακές Δυσκολίες    
Υπεύθυνη του κέντρου Happyminds   

 

Pin It